لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 18
آتشفشان، آثار و علائم
مقدمه
آتشفشان در زمین مراحل آتشفشانی از تظاهرات جالب فعالیت درونی سیاره ما است که اثرات زیادی بر روی بسیاری از فرآیند ژئوفیزیکی دارد. میتوان به کمک این واقعیت که حدود 540 آتشفشان فعال در دنیا وجود دارد. یعنی آتشفشانهایی که حداقل یک بار در طی تاریخ ثبت شده دستخوش انفجار شدهاند. درباره میزان آتشفشان زمین تصوری پیدا نمود. از این تعداد 360 آتشفشان در «حلقه آتش» رشته کوههای آتشفشانی که اقیانوس آرام را احاطه کردهاند، واقع شدهاند و 68 آتشفشان در کامچاتکاپنینولا و جزایر کوریل قرار گرفتهاند. در سالهای اخیر مشخص شده که تعداد بسیار زیادتری از آتشفشان در کف اقیانوس وجود دارند. و فقط در ناحیه مرکزی اقیانوس آرام ، حداقل 200000 آتشفشان یافت میشود. انرژی انفجار آتشفشان مقدار انرژی که در ضمن یک انفجار عادی آزاد میشود. با انرژی 400000 تن از سوخت معادل آن قابل قیاس است. انرژی که در یک انفجار عظیم ایجاد می گردد تقریبا معادل انرژی است که از سوختن 5000000 تن ذغال سنگ حاصل میشود. پیدایش آتشفشان در سطح ماه ذرات جامد زیادی که در ضمن انفجار به فضا رانده میشوند و پراکنده شدن پرتوهای خورشیدی ، اثر قابل توجهی بر مقدار گرمایی که به زمین میرسد دارند. برخی از اطلاعات موجود نشان میدهند که در تاریخ سیاره ما پیش از دوره یخبندان طولانی فعالیت شدید آتشفشانی صورت گرفته است. اطلاعات کنونی علمی نشان میدهند که فعالیت آتشفشانی همچنین در اجسام سیارهای دیگری که از نظر ماهیت و ساختمان به زمین شباهت دارند رخ میدهد. آتشفشان ها و حفرههای سطح ماه ماه که نزدیکترین همسایه زمین است. از نظر تکاملی شباهت زیادی با سیاره زمین دارد. بنابراین ، مقایسهها و مطالعات ماهوارهای باید آشکار کننده بسیاری از مسائل باشد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از دستگاههای اکتشاف ماه ، بیشتر دهانههای حلقهای شکل سطح ماه در اثر تصادم پدید آمدهاند. از سوی دیگر ، اثرات واضحی از فعالیت آتشفشانی در سطح آن کشف شده است. به عنوان مثال سنگهای سیاه آتشفشانی مانند گدازههای منجمد از مشخصات برجسته سطح ماه هستند. به علاوه دلایلی برای قبول این مسئله وجود دارد که ما سکونها یا تجمع ماده که به وسیله ماهوارههای مصنوعی ماه در زیر ماریا (دریای ماه )کشف شدهاند. چیزی جز حفرههای گدازههای منجمد نیستند. احتمالا مشخصات دیگر سطح ماه وجود ارتباط نزدیکی را با فعالیت آتشفشانی نشان میدهند. اثرات آتشفشان در ماه در سطح ماه نواحی برآمده یا مناطق دایره شکل که ارتفاع وجود دارد. و بر روی برخی از آنها علائمی مانند دهانههای آتشفشانها (مناطق صخرهای تخریب شده اطراف دهانهها) به وضوح دیده میشود. ساختمانهای مشابهی که لاکولیت نامیده میشوند نیز در زمین وجود دارند. آنها برآمدگیهای پوسته زمین هستند که در نتیجه آتشفشان پدید آمدهاند. برخی از تپههای قفقاز شمالی یعنی ماشوک ، بشتاف ، و زیمیکا به این گروه تعلق دارند. دانشمندان عقیده دارند که فعالیتهای آتشفشانی شدید بیشتر در طی نخستین ، یک و نیم میلیون سال تاریخ پیدایش ماه بوجود آمدهاند. این نظریه به وسیله سنجش عمر صخرههای ماه که دارای مواد آتشفشان میباشد تایید گردید عمر صخرهها حداقل سه بیلیون سال است. آتشفشان در سیاره تیر اثرات واضحی از فعالیت آتشفشانی در عکسهای تهیه شده از تیر نزدیکترین سیاره به خورشید دیده میشود. سطح این سیاره به وسیله تعداد زیادی حفره ، سوراخ شده است. با آنکه حفرهها در اثر تصادم پدید آمدهاند. اثرات جاری شدن گدازهها در ته برخی از آنها قابل تشخیص است. آتشفشان در سیاره زهره برخی از اطلاعات حاکی از آن است که فعالیتهای آتشفشانی هم اکنون نیز در سیاره زهره ادامه دارند. همانطور که میدانید درجه حرارت سطح زهره حدود 500 درجه سلسیوس است که در نتیجه اثر گلخانهای معین تجمع گرمای خورشید در ناحیه پایین جو زهره به علت وجود لایه ابری در اطراف سیاره میباشد. کاملا امکان دارد که آتشفشانها و به ویژه جریان گدازههای داغ عامل کمک کننده دیگری باشد. ممکن است ذرات جامد فراوانی که بر اساس برخی از اطلاعات در جو زهره یافت میشوند. دارای منشا آتشفشان باشند. به علاوه باید گفت که 17 درصد جو از دی اکسید کربن ، گازی که در ضمن فوران آتشفشان آزاد میگردد تشکیل یافته است.
بمب آتشفشانی
قطعاتی دوکی شکل یا کروی با قطر چند سانتیمتر تا چندین متر که در انفجارهای شدید آتشفشانهای اسیدی و حد واسط دیده میشوند. شکل خاص این قطعات جامد در اثر چرخش گدازه در هنگام صعود در هوا ایجاد میگردد. در صورت غلیظ بودن ماگما اثر چرخش در آن مشاهده نمیشود ولی پس از سرد شدن در روی سطح بمب شکافهایی دیده میشود که به نام بمبهای قرصنانی معروفند.
اسکوری Scorie
در آتشفشانهای بازالتی که گدازه گرانروی کمتری دارند گاهی قطعات از گدازه به هوا پرتاب میگردد و در اثر سرمای محیط به سرعت منجمد شده و در نتیجه به صورت اجسامی سرخ رنگ و نامنظم با تخلخل نسبتاً کم به نام اسکوری در میآیند.
مواد مایع آتشفشانی
گدازه:ماده ای داغ، جوشان و متشکل از سییلکاتهای مختلف که نسبت به ماگما گاز و بخار آب بسیار کمتری دارد. به دلیل گرمای زیاد در زمان خروج از دهانه آتشفشان به رنگهای قرمز، زرد و سفید دیده میشوند. گدازهها می توانند اسیدی حدواسط و یا بازیک باشند. گدازههای بازیک نسبت به گدازههای اسیدی گرانروی کمتر و سرعت بیشتری داشته و سطح وسیعتری را میپوشانند.
در گسترش گدازه غلظت، حجم گازها، شیب و شکل محل حرکت گدازه و فشار نقش بسیار مهمی دارند. هر چه به دهانه آتشفشان نزدیکتر شویم غلظت گدازه کاهش و حرارت آن افزایش مییابد.
در اثر سرد شدن تدریجی گدازهها، کانیها شروع به تبلور می نمایند، اما به علت کافی نبودن زمان رشد معمولاً سنگهای ریز بلور را میسازند. شیشههای آتشفشانی مانند ابسیدین حاصل انجماد سریع گدازهها هستند حفرات بسیاری که در برخی از سنگهای آتشفشانی چون پامیس دیده میشود در اثر خروج گازها از گدازه در زمان انجماد آن پدید آمدهاند.
قدیمیترین گدازههای آتشفشان ایران دارای سن پرکامبرین هستند و تقریباً دگرگون گشتهاند.
این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 19
خاتم سازی
هنرهای سنتی ایران، هنرهای اصیل مردمی و نشات گرفته از فطرتی پاک است که از دیر باز در تمامی شئون زندگی مردم رسوخ کرده و به صورت جزئی تفکیک ناپذیر درآمده اند.
این هنرها، از گذشته دور تا کنون، بدون تغییرات زیاد باقی مانده اند و اگر به آنها توجه نشود رفته رفته به بوته فراموشی سپرده خواهند شد.
خاتم سازی
خاتم سازی یکی از هنرهای با ارزش شرق است. از گذشته خاتم سازی اطلاعات زیادی در دست نیست، زیرا مواد اولیه خاتم اکثرا چسب و چوب است و این دو ماده بر اثر مرور زمان از بین می روند. با این همه در اماکنی که جنبه تقدس داشته و در نتیجه از آنها به خوبی نگه داری شده، به خاتم هایی بر می خوریم که قدمت دویست تا سیصد ساله دارند.
مهمترین مرکز خاتم سازی جهان امروز، ایران است. هر چند در کشورهای هندوستان، سوریه، عراق و فلسطین نیز هنر خاتم کاری وجود دارد، اما به قدمت و ظرافتی که در ایران انجام می شود نیست، در حقیقت این هنر ویژه ایران است. خاتم های ایران در نمایشگاههای جهانی و بین المللی، همواره در رده اول و ممتاز بوده است.
در موزه های جهان، انواع مختلف خاتم های مرغوب ایران وجود دارد؛ از جمله تخته شطرنج خاتم کاری شده ای که در موزه “بناکی” در شهر آتن نگه داری می شود و در زمره بهترین نمونه خاتم عصر صفوی است. شاید بهترین نمونه این هنر در عصر حاضر، میز خاتمی است که در نمایشگاه بروکسل – سال ۱۹۵۸- مدال طلا را نصیب خود کرد. در هنر خاتم سازی از چوبهای گوناگون از قبیل عاج، استخوان، برنج و گاهی طلا و نقره استفاده می شود.
ابتدا چوب، استخوان یا فلز را به صورت منشورهای مثلث القاعده می برند و آنها را بنحوی کنار هم قرار می دهند که برش عرضی آنها دارای اشکال هندسی منظم باشد، زیرا شکل عمومی بیشتر خاتم ها را نقوش هندسی تشکیل می دهد.
بعد این برش ها را در کنار هم و بوسیله سریشم ، روی ورقه نازکی از چوب، می چسبانند و نهایتا ورقه را بر اشیاء گوناگونی مانند میز، صندلی، جعبه، قاب و غیره می نشانند. اخیرا خاتم های خطی نیز ساخته می شود که در آن کلماتی مانند اسماء خداوندی بعنوان نقش ظاهر می شوند.
در خاتم های گرانقیمت، قسمت های فلزی خاتم از طلا یا نقره تشکیل میشود و به جای استخوان در ساخت آنها عاج به کار می رود. مرغوبترین انواع خاتم، به “پره وارو” و “سیم دار” مشهور است. این هنر از دویست سال پیش تا کنون بدون تغییرات زیاد باقی مانده و نمونه کارهای قدیمی و معاصر تفاوت چندانی باهم ندارند.
مواد و مصالح خاتم سازی
چوب
چوب فوفل، آبنوس، عناب، شاه چوب، آزاد، بقم، نارنج و چوب شمشاد.
فلز
مفتول های طلایی یا نقره ای، مس، برنج، آلومینیوم.
استخوان
استخوان ساق پا و دست شتر یا اسب، عاج فیل، استخوان مصنوعی
رنگ سبز
این رنگ از ترکیب نشادر، براده مس و سرکه تهیه می شود. استخوان های بریده شده را در ظرف حاوی محلول رنگی می ریزند و مدت شش ماه در معرض نور خورشید قرار می دهند. امروزه از آنجائیکه تهیه استخوان شتر مشکل است، از چوب نارنج به جای استخوان شتر استفاده می کنند و برای رنگ کردن آن، از رنگ سبز مخصوص رنگرزی پشم استفاده می کنند.
وسایل و ابزار خاتم سازی عبارتند از: رنده، تنگ، اره، سوهان، پرگار، گونیا، چکش، گازانبر، مغار، پرس.
این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه28
بخشی از فهرست مطالب
نوآوری تکنولوژیک
تولید ناب و مهندس مجدد
فصل دوم: اصول ارزیابی تکنولوژی
ارزیابی تکنولوژی چیست ؟
ارزیابی تکنولوژی در کنگره ایالات متحده
روش شناختی پایه برای ارزیابی تکنولوژی
جاسازی ارزیابی تکنولوژی درسیاست
انواع ارزیابی تکنولوژی
ارزیابی تکنولوژی ارتباطات
فصل سوم: مدیریت استراتژیک تکنولوژی
مقدمه
مدیریت استراتژیک
نقش تکنولوژی دربنگاههای تجاری
مدیریت استراتژیک تکنولوژی
تکنولوژی و جایگاه استراتژیک
شکل گیری سیاستهای تجاری و عمومی
نیازهای اطلاعاتی در مدیریت استراتژیک تکنولوژی
فصل چهارم: مسائل و مشکلات تکنولوژی درعصر حاضر
مقدمه
مسائل محیط
تکنولوژی های سودمند برای جامعه
تکنولوژی، اشتغال و مهارت
جهانی شدن
سرعت و جهت نوآوری
فصل پنجم: چند روش سودمند برای ارزیابی تکنولوژی
اصول پیش بینی تکنولوژی
روشهای پیش بینی
مدل سازی
پیش بینی تکنولوژی
تکنولوژی مسلط
فصل اول: تکنولوژی و نوآوری تکنولوژیک
مدیریت تکنولوژی
تعریف تکنولوژی
ارزیابی تکنولوژی چیست؟ چه کارکردی دارد؟ از چه زمانی و درپاسخ به چه مسائلی پیدا شده است؟ روش شناسی پایه آن چگونه است؟ چه تفاوتی بین ارزیابی تکنولوژی در بخش دولتی و تجاری وجود دارد؟ پیش بینی تکنولوژی چیست و چرا قلب ارزیابی تکنولوژی محسوب می شود؟ فنون متعارف پیش بینی تکنولوژی چگونه است؟ آیا مواردی از ارزیابی و پیش بینی تکنولوژی وجود دارد که افراد تازه کار بتوانند از آنها بیاموزند؟ این کتاب، که برای مدیران تکنولوژی نوشته شده است، به پرسشهایی از این دست و بیش از اینها به زبانی ساده و کاربردی پاسخ میدهد.
هیچ سازمان و بنگاه صنعتی نیست که بدون مدیریت تکنولوژی، و درنتیجه بدون نوعی از ارزیابی و پیش بینی تکنولوژی، بتواند به حیات روزمره خود ادامه دهد. اما مسأله این است که هنوز مدیریت تکنولوژی به عنوان یک تخصص متمایز و حیاتی، جای خود را در کشور و اغلب سازمانها و بنگاههای صنعتی ما باز نکرده است. شاهد مثال این است که در دانشگاههای ما رشته خاصی به نام مدیریت تکنولوژی وجود ندارد (هرچند خوشبختانه موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی اخیراً در این زمینه پیشقدم شده و امید میرود که نخستین دوره های کارشناسی ارشد این رشته را در دو گرایش به زودی دایر نماید). ارزیابی و پیش بینی تکنولوژی قبل از هر چیز ابزاری است برای روشنگری درباره پیامدهای توسعه و به کارگیری یک تکنولوژی در سطح کشور یا بنگاه. امروزه بیشتر دولتها از یک استراتژی ملی تکنولوژی برخوردارند که طرح و نقشه و اولویتهای آنها را برای سرمایه گذاری در تکنولوژیهای نو و حفظ و بازسازی تکنولوژیهای مفید موجود ـ با نگرش به ملاحظات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و زیست محیطی ـ نشان میدهد. در برنامه ریزی برای توسعه تکنولوژی معمولاً کمتر به این نکته پرداخته می شود که تکنولوژی با فرهنگ تعامل دارد؛ از آن تأثیر میپذیرد و به نوبه خود برآن تأثیر میگذارد. مهمتر از همه این که توسعه تکنولوژی "شیوه زیست ما" را تغییر میدهد که اگر این تغییرات پیش بینی و به موقع کنترل نشود، حتی میتواند امنیت ملی را در دراز مدت به مخاطره اندازد. ارزیابی تکنولوژی با بررسی این گونه مقولات کلیدی، دست مایه ای غنی و آینده نگرانه برای تدوین و اصلاح استراتژی ملی تکنولوژی فراهم میکند. بنگاههای آینده گرا و رقابت جو نیز همین حال را دارند. چنین بنگاههایی استراتژی تکنولوژی میخواهند تا بتوانند همگام با تغییرات تکنولوژی جلو بروند. تدوین این استراتژی هم نیازمند پیش بینی و ارزیابی تکنولوژی از منظر بنگاه است. البته دامنه کاربردهای ارزیابی تکنولوژی به همین موارد محدود نمیشود و خواننده ای که علاقمند به این بحث باشد درضمن مطالعه کتاب با طیف وسیع کاربردهای آن درسطح ملی و سازمانی آشنا خواهد شد. پیام اصلی این کتاب ساده و روشن است: تکنولوژی باید به گونه ای آگاهانه و دوراندیشانه مدیریت شود تا در خدمت ایجاد دنیایی بهتر برای بشریت قرار گیرد. ساده سازی مسأله تکنولوژی و سرسری گرفتن آن، چه سطح ملی و چه سطح بنگاه، دیر یا زود عواقب ناخوشایند خود را آشکار میکند. به عکس، برخورد اندیشمندانه با تکنولوژی به جامعه و بنگاهها اجازه میدهد این اسب سرکش را درجهت اهداف و مقاصد عالیه خود مهار کرده، و از خوان دشوار توسعه تکنولوژی به سلامت بگذریم.
گیلبرت ـ ریاضیدان معروف ـ گفته است "ما باید بدانیم، ماخواهیم دانست". و سخن ما این است که "ما به یاری خداوند بزرگ باید از سد تکنولوژی پیشرفته بگذریم، ما از این سد خواهیم گذشت؛ و آن نزدیک است". و اگر این کتاب در رساندن ایران اسلامی به آن روز فرخنده، سهمی هر چند کوچک داشته باشد، ما پاداش زحمت خود را گرفته ایم. امیدکه خوانندگان فرزانه لغزشهای احتمالی ما را به دیده اغماض بنگرند و ما را از برکات رهنمودهای خود محروم نگردانند. حمد و سپاس خدای را و درود بی پایان الهی بر پیامبر گرامی و خاندان معظم او
موضوع اقدام پژوهی :
چگونه می توانم تعامل خوبی با دانش آموزان و همکاران در مدرسه داشته باشم؟
تقدیر وتشکر
باتشکر از دوستان وهمکاران خوبم در مدرسه تا بتوانم به عنوان عضو کوچکی از خانواده ی فرهنگی کشورم سهم ناچیزی در برطرف نمودن مسائل ومشکلات دانش اموزان از نامطلوب به وضعیت مطلوب به شکل کاملا علمی داشته باشم .
تقدیم داشت
مطالب ویافته های خود را به همه ی همکاران عزیزم تقدیم مینمایم امید که مفید فایده قراربگیرد
فهرست مطالب
چکیده. 3
مقدمه: 4
توصیف وضعیت موجود. 6
تعریف واژگان : 6
تعامل : 6
گردآوری اطلاعات (شواهد (1). 7
مشاهده : 7
مصاحبه : 7
یافته های علمی. 8
اقسام ارتباط. 9
مدلهای ارتباط. 9
عناصر ارتباط. 10
اهداف ارتباط. 11
گام اول: گوش دادن. 11
گام دوم: صریح و صادق بودن. 12
گام سوم: همدلی و همدردی. 12
گام چهارم: حفظ آرامش و احترام به طرف مقابل. 13
گام پنجم: مخالفت نمودن به شیوه مناسب. 14
گام ششم: خودشناسی و افزایش آگاهی. 14
گام هفتم: شناسایی افکار تحریف شده. 15
پیشینه تحقیق : 17
تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها. 21
انتخاب راه حل یا راه حلهای موقتی. 23
اعتبار بخشی به راه حل ها: 24
توصیف وضعیت مطلوب (شواهد 2 ). 25
منابع : 25
تحقیق منشا HIV و ایدز و اولین موارد ایدز در 22 صفحه با فرمت ورد شامل بخش های زیر می باشد:
مقدمه
چگونه HIV از حیوان به انسان منتقل میشود؟
سه نمونه شناخته شده از اولین آلودگیها با HIV عبارتند از
سفرهای بین المللی
کارخانه های محصولات خون
مواد مخدر تزریقی
تفاوت بین HIV-1 و HIV-2 چیست ؟
HIV-1 چند زیر گونه (subtype) دارد؟
زیر گونه های مختلف در کجا یافت شدند؟
تفاوت عمده بین این زیر گونه ها چیست؟
واکسن ایدز
چرخه زندگى HIV
نقص ایمنی اکتسابی (ثانویه)1
اصول برخورد و مراقبت
مشاوره
بررسی بالینی و آزمایشات لازم
مقدمه
از ابتدای همه گیری (اپیدمی) ایدز، مباحثه پیرامون منشا اولیه ایدز مورد علاقه و بحث و جدل بود. اگر چه در تلاش برای مشخص کردن محل اولیه ایدز، خطر اینکه بیماری را به گروه یا منطقه خاص یا افراد خاصی نسبت بدهند وجود داشت.
اولین موارد ایدز در ایالات متحده امریکا در سال 1981 رخ داد. ولی آنها اطلاعات بسیار کمی در مورد منبع بیماری ارائه دادند.
در حال حاضر مشخص شده که عامل بیماری ایدز، HIV می باشد بنابراین برای پیدا کردن منشا ایدز بایستی بدنبال منبع HIV بود.
مساله منشا اولیه HIV می تواند یکی از موارد مورد علاقه کاملا آکادمیک باشد. پی بردن به منشا ویروس و چگونگی سیر تکاملی آن در تولید واکسن بر ضد HIV و درمانهای موثرتر در آینده، مفید است، همانگونه که فهم همه گیری (اپیدمی) ایدز در تعیین عملکرد اینده و ایجاد برنامه های آموزشی و پیشگیری کارآمد، موثر است.
HIV جزئی از خانواده Lentiviruses می باشد Lentiviruses بجز HIV در محدوده وسیعی از حیوانات (nonhuman ) یافت شده اند.
این Lentiviruses به صورت کلی تحت عنوان simian viruses (SIV) (ویروس میمون) شناخته می شوند. امروزه پذیرفته شده است که HIV زاده ای از (SIV) Simian (monkey) Immunodeficiency Virus است.
نتایج 10 ساله تحقیق های انجام شده در تعیین منشا و سیر تکاملی HIV بوسیله Paul sharp از دانشگاه ناتینگهام و Beatrice Hahn از دانشگاه آلاباما در سال 2003 منتشر شد. آنها به این نتیجه رسیدند که شامپانزه های وحشی که همزمان بوسیله دو ویروس SIV آلوده بودند از طریق تماس جنسی منجر به ایجاد فرم سومی از ویروس شدند که توانایی آلوده کردن انسان و ایجاد ایدز را داشت.
چگونه HIV از حیوان به انسان منتقل میشود؟
از سالها پیش می دانستند که برخی ویروسها می توانند از حیوان به انسان منتقل شود و ازاین پدید ه بعنوان Zoonosis یاد می شود.
2- علاوه بر آن محققان به این نتیجه رسیدند که HIV می تواند از طریق مصرف گوشت شامپانزه آلوده به HIV به انسان منتقل شود.
از تئوریهای مورد بحث دیگر انتقال HIV طی تحقیقات پزشکی (iatrogenic) می باشد. از مثالهای آن نقش واکسن های فلج اطفال در انتقال آن می باشد....