پلان اتوکد منزل مسکونی 2 طبقه

پلان اتوکد منزل مسکونی 2 طبقه

این فایل حاوی پلان اتوکد منزل مسکونی 2 طبقه (سری سوم) می باشد که به صورت فرمت DWG در 8 شیت پلان و 3 شیت نما و 4 شیت پرسسپکتیو در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است، در صورت تمایل می توانید این محصول را از فروشگاه خریداری و دانلود نمایید.

 

 

 

فهرست شیت ها
پلان :
Scale : 1/100
پلان اندازه گذاری پیلوت
پلان اندازه گذاری تیپ طبقات همکف و اول
پلان مبلمان پیلوت
پلان مبلمان تیپ طبقات همکف و اول 
پلان آکس بندی
پلان فونداسیون
پلان شیب بندی
نما :
Scale : 1/100
نما شمالی
نما جنوبی
برش A-A

 

تصویر محیط برنامه



خرید و دانلود پلان اتوکد منزل مسکونی 2 طبقه


دانلود مقاله کامل درباره نسبت‌ دین‌ و اخلاق‌

دانلود مقاله کامل درباره نسبت‌ دین‌ و اخلاق‌

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 14

 

‌نسبت‌ دین‌ و اخلاق‌

اشاره‌

نوشتار زیر متن‌ سخنرانی‌ آیت‌ الله مصباح‌ یزدی‌ است‌ که‌ در همایش‌ «دین‌ و اخلاق»  در سال‌ 1377 القا گردیده‌ و اینک‌ پس‌ از ویرایش‌ تقدیم‌ ارباب‌ فضل‌ و دانش‌ می‌شود.

خدا را شکر که‌ در عصری‌ زندگی‌ می‌کنیم‌ که‌ به‌ برکت‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌  زمینة‌ طرح‌ مباحث‌ عمیق‌ دینی‌ و انسانی‌ فراهم‌ شده‌ و این‌ امکان‌ برای‌ دانش‌پژوهان، محققان‌ و فضلا میسر شده‌ است‌ که‌ مسائل‌ ریشه‌ای‌ فکری‌ و اعتقادی‌ و نظری‌ را مورد بحث‌ و تحقیق‌ قرار داده‌ و به‌ نیازهای‌ فرهنگی‌ جامعه‌ پاسخ‌ مثبتی‌ بدهند.

در این‌ گفتار موضوع‌ بحث‌ و بررسی، رابطه دین‌ و اخلاق‌ است. این‌ موضوع‌ به‌صورت‌ مستقل‌ در جامعة‌ ما کمتر مطرح‌ شده‌ است. در مباحث‌ مختلف‌ کلامی‌ و اخلاقی‌ بحثهایی‌ مربوط‌ به‌ این‌ موضوع‌ وجود دارد ولی‌ اینکه‌ رابطه دین‌ و اخلاق‌ به‌عنوان‌ یک‌ بحث‌ مستقل‌ بررسی‌ شود، کمتر مورد توجه‌ واقع‌ شده‌ است. اما برخلاف‌ جامعة‌ ما در جوامع‌ غربی‌ این‌گونه‌ مسائل‌ به‌صورت‌ خیلی‌ گسترده‌ مطرح‌ می‌شود. بررسی‌ اینکه‌ چه‌ عواملی‌ موجب‌ شد که‌ در آنجا این‌ مسائل‌ خیلی‌ مورد توجه‌ قرار گیرد و کتابهای‌ زیادی‌ نوشته‌ و بحثهای‌ زیادی‌ مطرح‌ شود و چرا در جوامع‌ ما چنین‌ نبوده‌ است، احتیاج‌ به‌ یک‌ تحقیق‌ جامعه‌شناختی‌ دارد. اما به‌ کنار از این‌ مطلب، اگر بخواهیم‌ خوشبینانه‌ راجع‌ به‌علت‌ کمبود تحقیق‌ در زمینة‌ دین، اخلاق، فلسفة‌ اخلاق‌ و موضوعاتی‌ از این‌ قبیل‌ قضاوت‌ کنیم‌ باید بگوییم‌ که‌ در کشورهای‌ اسلامی‌ به‌ برکت‌ اسلام‌ و رواج‌ معارف‌ اسلامی‌ و بخصوص‌ معارف‌ اهل‌بیت‌ «سلام‌ الله‌ علیهم‌ اجمعین» چندان‌ نیازی‌ به‌ بررسی‌ این‌ مسائل‌ احساس‌ نمی‌شد. برای‌ جوامع‌ مسلمان‌ مسائل‌ دینی‌ و مسائل‌ اخلاقی‌ روشن‌ بود و اینکه‌ حالا دین‌ چه‌ پایگاهی‌ در اجتماع‌ یا اخلاق‌ دارد و چه‌ رابطه‌ای‌ بین‌ اینهاست‌ و کدام‌ اصالت‌ دارد یا ندارد، اهمیتی‌ نداشت. همچنین‌ در شاخه‌های‌ دیگر معرفت‌ هم‌ می‌شود چنین‌ توجیهاتی‌ کرد. شاید خیلی‌ هم‌ بعید از واقعیت‌ نباشد ولی‌ در عین‌ حال‌ باید اعتراف‌ کرد که‌ ما آنچنان‌که‌ باید همت‌ و تلاش‌ در بررسی‌ و تحقیق‌ در این‌ مسائل‌ به‌ خرج‌ ندادیم. کوتاهیهایی‌ هم‌ انجام‌ گرفته‌ است‌ که‌ امیدواریم‌ به‌ برکت‌ انقلاب‌ و مطرح‌ شدن‌ مسائل‌ اسلامی‌ و توجه‌ مردم‌ به‌ ریشه‌های‌ معرفتی‌ اسلام، کم‌کم‌ این‌ مسائل‌ جایگاه‌ خودش‌ را در جامعه‌ و به‌خصوص‌ در حوزة‌ علمیة‌ قم‌ پیدا کند و تحقیقات‌ کافی‌ و شافی‌ انجام‌ بگیرد. همان‌طور که‌ استحضار دارید در مغرب‌زمین‌ تحولات‌ و نوسانات‌ فکری‌ زیادی‌ در این‌ زمینه‌ انجام‌ گرفته‌ است. نقطة‌ عطف‌ مهم‌ در تاریخ‌ فرهنگی‌ اجتماعی‌ مغرب‌زمین‌ رنسانس‌ است، یعنی‌ از آن‌ وقتی‌که‌ توجه‌ جوامع‌ غربی‌ به‌ مسائل‌ جدید جلب‌ شد. تا قبل‌ از رنسانس، دین‌ رایج‌ در آن‌ دیار که‌ همان‌ مسیحیت‌ بود بر همة‌ شئون‌ زندگی‌ مردم‌ از جمله‌ علم، فرهنگ، سیاست، اجتماع، اخلاق‌ و سایر مسائل‌ حاکم‌ بود و با شکست‌ کلیسا در صحنه‌های‌ مختلف، مردم‌ نیز از دین‌ و گرایشهای‌ دینی‌ بیزار شدند و به‌جای‌ گرایش‌ به‌ خدا، گرایش‌ به‌ انسان‌مداری‌ مطرح‌ شد. کار به‌ آنجا رسید که‌ بعد از انکار الهیات‌ و معارف‌ دین‌ آنها احساس‌ نیاز به‌ نوعی‌ دین‌ کردند و کسانی‌ مانند اگوست‌ کنت‌ فرانسوی‌ که‌ دوران‌ حضور دین‌ را سپری‌شده‌ اعلام‌ کرده‌ بودند دین‌ انسان‌پرستی‌ و انسان‌مداری‌ را به‌جای‌ آن‌ اختراع‌ و اعلام‌ کردند.

به‌دنبال‌ این‌ تحول‌ فکری‌ و فرهنگی‌ در تمام‌ شاخه‌های‌ معارف‌ انسانی‌ تحولات‌ عظیمی‌ پدید آمد و نوسانات‌ مختلفی‌ در خطوط‌ مختلف‌ پراکنده‌ شد که‌ هیچ‌ جهت‌ واحدی‌ نداشت. امروز نیز مثل‌ سابق‌ هنوز خطوط‌ مختلف‌ فکری‌ متعارض‌ و متضاد در همة‌ زمینه‌های‌ فکری، فلسفی، فرهنگی، سیاسی‌ و اخلاقی‌ وجود دارد. البته‌ درست‌ است‌ که‌ آنچه‌ در کشور ما از آنها ترجمه‌ می‌شود غالباً‌ یک‌ جهت‌ خاص‌ و یک‌ خط‌ فکری‌ خاصی‌ را دنبال‌ می‌کند ولی‌ در مغرب‌زمین‌ این‌طور نیست. مکاتب‌ بسیار مختلفی‌ در زمینة‌ علوم‌ انسانی‌ وجود دارد که‌ هنوز موجش‌ به‌ ایران‌ نرسیده‌ یا کمتر رسیده‌ است. بیشتر آنچه‌ که‌ از کتابهای‌ غربی‌ تاکنون‌ ترجمه‌ شده‌ است‌ مربوط‌ به‌ آن‌ مطالبی‌ است‌ که‌ صبغة‌ الحادی‌ و ضددینی‌ دارد. به‌ هر حال‌ بحثهای‌ زیادی‌ در زمینة‌ ارتباط‌ دین‌ و اخلاق‌ مطرح‌ شده‌ است‌ که‌ اگر بخواهیم‌ به‌ همة‌ آنها بپردازیم‌ یا سیر تاریخی‌ آن‌ را دنبال‌ کنیم‌ یا حتی‌ دسته‌بندی‌ موضوعی‌ کنیم‌ در این‌ فرصت‌ کوتاه‌ ممکن‌ نیست‌ و به‌ یک‌ فعالیت‌ مستمر آکادمیک‌ نیاز دارد که‌ امیدواریم‌ عزیزانی‌ که‌ در رشته‌های‌ علوم‌ انسانی‌ کار می‌کنند در آینده‌ به‌ این‌ مسائل‌ بیشتر بپردازند. اما آنچه‌ برای‌ بنده‌ میسر است‌ که‌ در این‌ فرصت‌ کوتاه‌ به‌ آن‌ بپردازم، یک‌ نگرش‌ کلی‌ دربارة‌ نسبت‌ دین‌ و اخلاق‌ است‌ که‌ بیشتر از یک‌ دیدگاه‌ تحلیلی‌ و متکی‌ بر روش‌ و زمینه‌های‌ فکری‌ خود ما تغذیه‌ می‌کند و در واقع‌ به‌ دور از روشهایی‌ است‌ که‌ غربی‌ها در این‌ مسائل‌ دارند. رابطه‌ای‌ که‌ بین‌ دین‌ و اخلاق‌ می‌شود فرض‌ کرد در سه‌ بخش‌ کلی‌ قابل‌ طرح‌ است، یا به‌ تعبیر دیگر وقتی‌ می‌گوییم‌ دین‌ با اخلاق‌ چه‌ رابطه‌ای‌ دارد سه‌ فرضیه‌ تصور می‌شود.

یکی‌ اینکه‌ بگوییم‌ دین‌ و اخلاق‌ دو مقولة‌ مشخص‌ متباین‌ از هم‌ هستند و هرکدام‌ قلمرو خاصی‌ دارند و هیچ‌ ارتباط‌ منطقی‌ بین‌ آنها وجود ندارد. اگر مسائل‌ دینی‌ با مسائل‌ اخلاقی‌ تلاقی‌ پیدا می‌کند یک‌ تلاقی‌ عرضی‌ و اتفاقی‌ است‌ و یک‌ رابطة‌ منطقی‌ نیست‌ که‌ بین‌ دین‌ و اخلاق‌ اتصالی‌ برقرار شود. زیرا هر کدام‌ فضای‌ خاص‌ خود و قلمرو مشخص‌ دارند که‌ از همدیگر جدا هستند و ربطی‌ به‌هم‌ ندارند. اگر به‌ یکدیگر ارتباط‌ پیدا می‌کنند مثل‌ این‌ است‌ که‌ دو مسافر هرکدام‌ از یک‌ مبدئی‌ به‌سوی‌ یک‌ مقصدی‌ حرکت‌ کرده‌اند و در بین‌ راه‌ اتفاقاً‌ در یک‌ نقطه‌ای‌ همدیگر را ملاقات‌ می‌کنند، ولی‌ این‌ معنایش‌ این‌ نیست‌ که‌ بین‌ این‌ دو مسافر یک‌ رابطه‌ای‌ وجود دارد. پس‌ یک‌ فرض‌ این‌ است‌ که‌ دین‌ و اخلاق‌ چنین‌ وضعی‌ دارند، مثلاً‌ گفته‌ شود که‌ قلمرو دین‌ مربوط‌ به‌ رابطة‌ انسان‌ با خداست‌ اما اخلاق‌ مربوط‌ به‌ روابط‌ رفتاری‌ انسانها با یکدیگر است. فرضیه‌ دوم‌ این‌ است‌ که‌ اصلاً‌ دین‌ و اخلاق‌ یک‌ نوع‌ اتحاد دارند یا یک‌ نوع‌ وحدت‌ بین‌ آنها برقرار است‌ یا به‌ تعبیر امروزیها یک‌ رابطة‌ ارگانیک‌ بین‌ آنها است. البته‌ این‌ رابطه‌ باز به‌صورتهای‌ فرعی‌تری‌ قابل‌ تصور است‌ ولی‌ آنچه‌ به‌ فرهنگ‌ ما نزدیکتر و قابل‌ قبولتر می‌باشد این‌ است‌ که‌ اخلاق‌ به‌عنوان‌ یک‌ جزئی‌ از دین‌ تلقی‌ شود ما با این‌ تعریف‌ آشنا هستیم‌ که‌ دین‌ مجموعه‌ای‌ است‌ از عقاید و اخلاق‌ و احکام، پس‌ طبعاً‌ اخلاق‌ می‌شود جزئی‌ از مجموعة‌ دین، رابطه‌اش‌ هم‌ با دین‌ رابطة‌ ارگانیک‌ و رابطة‌ یک‌ جزء با کل‌ است‌ مثل‌ رابطة‌ سر با کل‌ پیکر انسان. از باب‌ تشبیه‌ می‌توان‌ گفت، اگر ما دین‌ را به‌ یک‌ درختی‌ تشبیه‌ نماییم، این‌ درخت‌ دارای‌ ریشه‌ها و تنه‌ و شاخه‌هایی‌ است. عقاید همان‌ ریشه‌هاست‌ و اخلاق‌ تنة‌ درخت‌ است‌ و شاخه‌ و برگ‌ و میوة‌ درخت‌ نیز همان‌ احکام‌ است. رابطة‌ تنه‌ با خود درخت‌ رابطة‌ دو شیء نیست. تنه‌ هم‌ جزء خود درخت‌ است. در این‌ تصور رابطة‌ دین‌ و اخلاق‌ رابطة‌  جز با کل‌ است‌ یا چیزی‌ شبیه‌ به‌ اینها، می‌شود فرض‌ کرد که‌ فعلاً‌ در جزئیاتش‌ نمی‌خواهم‌ وارد بشوم‌ منظور این‌ است‌ که‌ یک‌ نوع‌ اتحاد بین‌ دین‌ و اخلاق‌ در نظر گرفته‌ می‌شود که‌ یکی‌ در درون‌ دیگری‌ جا بگیرد. فرضیه‌ سوم‌ این‌ است‌ که‌ هرکدام‌ یک‌ هویت‌ مستقلی‌ دارند اما هویتی‌ است‌ که‌ در عین‌ حال‌ با هم‌ در تعامل‌ هستند و با یکدیگر در ارتباطند و در یکدیگر اثر می‌گذارند، یعنی‌ این‌گونه‌ نیست‌ که‌ بکلی‌ متباین‌ از هم‌ باشند و هیچ‌ ارتباط‌ منطقی‌ بین‌ آنها برقرار نباشد بلکه‌ یک‌ نوع‌ رابطة‌ علیت‌ و معلولیت، تأثیر و تأثر یا فعل‌ و انفعال‌ و به‌طورکلی‌ یک‌ نوع‌ تعامل‌ بین‌ دین‌ و اخلاق‌ وجود دارد، ولی‌ این‌ معنایش‌ این‌ نیست‌ که‌ دین‌ جزئی‌ از اخلاق‌ است‌ یا اخلاق‌ جزئی‌ از دین‌ است‌ و یا اینکه‌ اینها کاملاً‌ از هم‌ متباینند. در دو فرضیة‌ قبل‌ نیز فرض‌ شد که‌ بین‌ دین‌ و اخلاق‌ نوعی‌ تأثیر و تأثر و فعل‌ و انفعال‌ و تعامل‌ وجود دارد. مطلب‌ را با این‌ تعابیر متعدد بیان‌ می‌کنم‌ برای‌ اینکه‌ فرضهای‌ مختلفی‌ در درون‌ همین‌ فرض‌ کلی‌ قابل‌ تصور است، که‌ حداقل‌ پنج‌  فرضیة‌ فرعی‌ را می‌توان‌ براساس‌ آن‌ مطرح‌ نمود. بعضی‌ از این‌ رابطه‌ها با اینکه‌ برای‌ ما مأنوس‌ نیست‌ در کتابهای‌ کلامی‌ و اخلاقیِ‌ ما مفاهیمی‌ از این‌ قبیل‌ را می‌توانیم‌ پیدا بکنیم، مثلاً‌ یکی‌ از این‌ تقریرها این‌ است‌ که‌ اصولاً‌ اخلاق‌ است‌ که‌ ما را موظف‌ می‌کند به‌ اینکه‌ وظایف‌ دینی‌ انجام‌ بدهیم. بر مبنای‌ این‌ نظریه‌ در دین‌ اساس‌ این‌ است‌ که‌ انسان‌ بندگی‌ و عبادت‌ خدا را نماید. پس‌ رابطة‌ انسان‌ با خدا اصل‌ است‌ و اصل‌ اساسی‌ در دین‌ همین‌ است‌ یا به‌ تعبیری‌ دیگر این‌ به‌عنوان‌ یک‌ اصل‌ است‌ و سایر مطالب، فرع. بسیار خوب، این‌ اصل‌ است‌ اما چه‌چیزی‌ موجب‌ می‌شود که‌ ما در مقام‌ عبادت‌ و بندگی‌ خداوند برآییم؟ پاسخ‌ می‌دهیم‌ که‌ خدا بر انسان‌ حقی‌ دارد، حق‌ مولویت‌ دارد، ما عبد او هستیم، ما مخلوق‌ او هستیم‌ بنابراین‌ باید حق‌ خدا را ادا کرد. حق‌ خدا ادا کردنش‌ به‌ این‌ است‌ که‌ او را عبادت‌ کنیم‌ پس‌ آنچه‌ ما را وادار می‌کند که‌ به‌ دین‌ روی‌ بیاوریم‌ و دستورات‌ دینی‌ را عمل‌ کنیم‌ و بالاخره‌ خداوند را عبادت‌ کنیم‌ یک‌ امر اخلاقی‌ است‌ که‌ به‌ ما می‌گوید که‌ حق‌ هرکسی‌ را باید ادا کرد، یکی‌ از حقوق‌ هم‌ حق‌ خداست‌ پس‌ باید دین‌ داشت‌ تا حق‌ خدا را ادا شود. این‌ یک‌ نوع‌ رابطه‌ای‌ بین‌ دین‌ و اخلاق‌ است‌ که‌ اخلاق‌ جایگاه‌ خودش‌ را دارد و ارزشها را تعیین‌ می‌کند. دین‌ هم‌ رابطة‌ انسان‌ را با خدا تنظیم‌ می‌کند اما اخلاق‌ است‌ که‌ می‌گوید باید حق‌ خدا را ادا نمایی‌ و او را عبادت‌ کنی. نظیر همین‌ دیدگاه‌ یک‌ نظر دیگری‌ است‌ که‌ ما آن‌ را معمولاً‌ در کتابهای‌ کلامی‌ خود مطرح‌ می‌کنیم، در آنجا گفته‌ می‌شود انسان‌ واجب‌ است‌ که‌ خدا را بشناسد بعد استدلال‌ می‌کنند به‌ این‌ مطلب‌ که‌ چرا معرفت‌ خدا واجب‌ است؟ یکی‌ از ادله‌ای‌ که‌ می‌آورند و شاید مهمترین‌ دلیل، این‌ است‌ که‌ شکر منعم‌ واجب‌ است‌ چون‌ خدا ولی‌نعمت‌ ماست‌ شکر ولی‌نعمت‌ واجب‌ است‌ پس‌ ما باید به‌عنوان‌ شکر منعم، منعم‌ را بشناسیم‌ و بعداً‌ در مقام‌ ادای‌ شکرش‌ برآییم. این‌ خیلی‌ به‌ دیدگاه‌ قبلی‌ نزدیک‌ است‌ و اندکی‌ فرق‌ دارد، در اینجا اخلاق‌ موجب‌ این‌ می‌شود که‌ ما برویم‌ خداوند را بشناسیم. در آن‌ نظر قبلی‌ این‌ بود که‌ خدا را شناختیم‌ و قبول‌ هم‌ کردیم‌ خدا حقی‌ دارد، اخلاق‌ به‌ ما می‌گوید برو حق‌ خدا را اداکن‌ اما در این‌ دیدگاه‌ رابطة‌ اخلاق‌ با دین‌ به‌ این‌ صورت‌ تصویر می‌شود که‌ اخلاق‌ به‌ ما می‌گوید انسان‌ باید خدا را بشناسد. پس‌ وجود شکر منعم‌ که‌ یک‌ دستور اخلاقی‌ است‌ و ما را وادار می‌کند که‌ برویم‌ خدا را بشناسیم‌ تا به‌دنبالش‌ سایر مسائل‌ دینی‌ مطرح‌ شود.

این‌ هم‌ یک‌ نوع‌ رابطة‌ بین‌ اخلاق‌ و دین‌ است. هنوز روابط‌ دیگری‌ نیز بین‌ اخلاق‌ و دین‌ قابل‌ تصور است‌ مثل‌ اینکه‌ آنچه‌ اساس‌ ارزشها را تشکیل‌ می‌دهد غایات‌ و اهداف‌ افعال‌ و رفتارهاست. ارزش‌ رفتارهای‌ اخلاقی‌ به‌ غایات‌ و اهداف‌ آنهاست‌ چون‌ ما اهداف‌ مقدسی‌ داریم‌ که‌ ذاتاً‌ برای‌ ما مطلوب‌ است، باید کارهایی‌ را انجام‌ دهیم‌ که‌ ما را به‌ آن‌ اهداف‌ مقدس‌ و به‌ آن‌ کمال‌ مطلوب‌ برساند و ارزشهای‌ اخلاقی‌ از اینجا پیدا می‌شود. خوب‌ طبق‌ این‌ نظر که‌ ارزش‌ اخلاقی‌ تابع‌ اهداف‌ و غایاتش‌ است‌ بر این‌ اساس‌ مطرح‌ می‌شود که‌ هدف‌ انسان‌ رسیدن‌ به‌ قرب‌ الهی‌ است. این‌ بالاترین‌ هدفی‌ است‌ که‌ برای‌ سیر تکاملی‌ انسان‌ وضع‌ می‌شود و همة‌ رفتارهای‌ اخلاقی‌ به‌نحوی‌ ارزش‌ خودشان‌ را از اینجا کسب‌ می‌کنند که‌ یا مستقیماً‌ موجب‌ قرب‌ به‌ خدا می‌شوند و یا زمینه‌ را برای‌ تقرب‌ فراهم‌ می‌کنند، یعنی‌ یا معد هستند یا علت‌ غایی. پس‌ هر ارزش‌ اخلاقی‌ از اینجا ناشی‌ می‌شود که‌ حداقل‌ روح‌ انسان‌ را برای‌ رسیدن‌ به‌ قرب‌ خدا مستعد می‌کند، پس‌ رابطة‌ اخلاق‌ با دین‌ بدین‌ صورت‌ تنظیم‌ می‌شود که‌ در دین‌ خدا شناخته‌ می‌شود و به‌عنوان‌ هدف‌ تکاملی‌ انسان‌ معرفی‌ می‌شود و اخلاق‌ ارزش‌ خودش‌ را از اینجا اخذ می‌کند. اگر دین‌ نبود و آن‌ چیزها را برای‌ ما ثابت‌ نمی‌کرد اصلاً‌ ارزشهای‌ اخلاقی‌ پایه‌ و مایه‌ای‌ نمی‌داشت. طبق‌ این‌ مبانی‌ فلسفی‌ در اخلاق‌ - البته‌ مبانی‌ دیگری‌ هم‌ هست‌ - چنین‌ ارتباطی‌ بین‌ دین‌ و اخلاق‌ برقرار می‌شود که‌ دین‌ می‌آید هدف‌ برای‌ ارزشهای‌ اخلاقی‌ تعیین‌ می‌کند. این‌ یک‌ نوع‌ ارتباط‌ است‌ که‌ دین‌ کار خودش‌ را می‌کند و اخلاق‌ هم‌ کار خودش‌ را می‌کند اما این‌ ارتباط‌ بین‌ آنها برقرار می‌شود که‌ دین‌ به‌ اخلاق‌ خدمت‌ کند تا هدف‌ برای‌ ارزشهای‌ اخلاقی‌ تعیین‌ کند. نوع‌ دیگری‌ از رابطة‌ بین‌ اخلاق‌ و دین‌ تصور می‌شود این‌ باشد که‌ دین‌ ارزشهای‌ اخلاقی‌ را تعیین‌ می‌کند. باز این‌ هم‌ مبانی‌ مختلفی‌ دارد که‌ ما اصلاً‌ چگونه‌ می‌توانیم‌ افعال‌ پسندیده‌ و ارزشمند را از افعال‌ ناپسند یا بی‌تفاوت‌ تشخیص‌ دهیم. ملاک‌ تشخیص‌ کارهای‌ اخلاقی‌ از غیراخلاقی‌ چیست؟ بد نیست‌ اشاره‌ کنم‌ که‌ اصولاً‌ در مباحث‌ اخلاقی‌ مغرب‌زمین‌ محور بحث‌ تنها ملکات‌ نیست‌ بلکه‌ بیشتر محور بحث‌ افعال‌ و رفتار است.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید



خرید و دانلود دانلود مقاله کامل درباره نسبت‌ دین‌ و اخلاق‌


پاورپوینت مطالعه آمار

پاورپوینت مطالعه آمار

این فایل حاوی مطالعه آمار می باشد که به صورت فرمت PowerPoint در 18 اسلاید در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است، در صورت تمایل می توانید این محصول را از فروشگاه خریداری و دانلود نمایید.

 

 

 

فهرست
جدول فراوانی
نمودار ستونی
نمودار دایره ای
نمودار چند ضلعی
مد
چارک و دامنه تغییرات
واریانس و ضریب تغییرات

 

تصویر محیط برنامه



خرید و دانلود پاورپوینت مطالعه آمار


دانلود مقاله روش تولید نوشابه شرکت زمزم

دانلود مقاله روش تولید نوشابه شرکت زمزم

شرکت زمزم در سال 1330 مبادرت به تولید و عرضه نوشابه غیرالکلی پپسی را نمود در اوایل بخاطر عدم تطبیق ذائقه مردم به این نوشابه که اغلب به عنوان دارو از آن یاد می کردند این نوشابه موفقیتی بدست نیاورد . این امر سبب توزیع مجانی و در مراحل بعدی همراه با جوایز این نوشابه گردید که از طرفی بخاطر ممنوعیت شرعی آن تا قبل از انقلاب فروش زیادی نداشت .

شرکت زمزم کارخانجات متعدد نوشابه غیرالکلی از قبیل سیناکلو، آلپاین ، میشن کالیفرنیا و غیره را بوجود آورد که هیچ کدام در بین مردم رواج پیدا نکرد . در سال 1345 امتیاز تولید کوکاکولا شرکت ساسان واگذار گردید و متعاقباً نمایندگی و عرضه تولید سون آپ نیز به این شرکت واگذار شد و بتدریج این دو شرکت در تمام نقاط ایران کارخانجاتی تاسیس نمودند . هر دو شرکت بخاطر کسب سود بیشتر و تسلط بر بازار به هر وسیله و یا تبلیغی متوسل می شدند .

شرکت پپسی بین المللی همه ساله نزدیک به 10 میلیون دلار جهت تبلیغات در ایران صرف می کردند . از سال 1357 با پایه گذاری اساسی ترین عامل خوداتکائی در این صنعت یعنی تحقیقات پیرامون فرمولهای عصاره نوشابه و یافتن فرمولهای جدید که قابل جایگزینی با فرمول قبلی باشد ، به این امر کمک فراوان شده است .

بطوریکه شرکت زمزم با فرموله کردن عصاره پپسی و نیز نوشابه ساده و بیرنگ بنام « کولاب» و عرضه آن به بازار قدمهای موثری در حرکت خود اتکائی در صنایع نوشابه داشته است .                                                                                            

آب مهمترین جزء متشکله تمام نوشابه های گازدار است یعنی بطور کلی حداقل 88 درصد محتوی یک بطر نوشابه غیرالکلی گازدار را آب تشکیل می دهد بنابراین کاملاً معقول بنظر می رسد که مرغوبیت نهائی یک نوشابه غیرالکلی گازدار به کیفیت آبی برای تهیه آن بکاررفته بستگی تمام داشته باشد .

در سراسر دنیا آب مصرفی مردم تحت نظر سازمان های مربوطه همان طور که گفته شد این آب ممکن است برای کارخانجات نوشابه سازی مناسب نباشد .

لذا در غالب کارخانجات نوشابه سازی آب مورد استفاده را تصفیه می نمایند .

هدف از تصفیه آب در کارخانجات فوق عبارت است از :

یکنواخت کردن آب در تمام فصول سال .خارج کردن مواد کلوئیدی و مواد معلق در آب .بی رنگ کردن آب از بین بردن هر گونه طعم و بوی غیر مطلوب کاهش قلیائیت بحد مورد نظر .عاری نمودن از میکرو ارگانیسم ها .

تهیه آب – منابع آبی که تولید کنندگان نوشابه ها در اختیار دارند شامل یکی از گروههای زیر می باشد:

1- آبهای سطحی                 2- آبهای زیرزمینی               3- آب باران .

آبهائی که از منابع فوق بدست می آیند عموماً بخاطر داشتن مواد کلوئیدی ، کدر هستند و وجود رنگ در آنها بخاطر وجود مواد آلی در آنهاست . وجود مواد قلیائی آهن ، کلر زیاد و سولفور هیدروژن باعث نامطلوب شدن مزه و بوی آب در نهایت نوشابه می گردند . وجود مواد قلیایی باعث خنثی شدن اسید و بالارفتن pH نوشابه می گردند و بایستی این مواد را از آب خارج کرد.

استریل کردن آب : روشهای متعددی برای استریل کردن آب وجود دارد . ولی روش متداول برای استریل کردن آب در نوشابه سازی استفاده از موادی است که تولید کلر آزاد می نماید .

هیپوکلریت کلسیم و یا سدیم متداولاً در کارخانه های نوشابه سازی مصرف می شود . این ماده به صورت تجارتی به شکل های مختلفی قرار دارد . از جمله آهک کلرزده[1] با فرمول شیمیائی Ca(Clo)2cacl2 که دارای 35 درصد کلر آزاد است و یا پرکلرن[2] که حدود 50 درصد کلر آزاد دارد.

فرآیند تصفیه آب :

روش تصفیه آب در کارخانجات نوشابه سازی تقریباً در تمام دنیا یکنواخت عمل می شود و آن عبارت از این است که آب را در تانک هائی نگهداری می نمایند به آن یک ماده منعقد کننده[3]، کلر و در صورت لزوم مقداری آهک جهت تقلیل میزان قلیائیت اضافه می کنند .

مواد منعقد کننده مواد خارجی دارد و خود جذب نموده و روسب کواگوله شده را تشکیل می دهند . کلر هم از نظر اکسیدکنندگی و هم از نظر خاصیت میکرب کشی موثر می باشد . کلر یا بصورت هیپو کلریت و یا بصورت گاز کلر تزریقی اضافه می شود . آب پس از آن از صافی  کربن فعال می گذرد تا بو و مزه گرفته شود .

معمولترین مواد منعقد کننده می توان سولفات آلومینیم آهن[4] سولفات فروفریک را نام برد . امروزه کوشش بر این است که از مواد دیگری برای این منظور استفاده شوند مانند پلی الکترولیتها ،جهت تقلیل میزان قلیائیت از هیدراکسید کلسیم بدلیل نمکهای کلسیم و منیزیم استفاده می شود .

فعل و انفعالاتی شیمیائی در فرآیند تصفیه آب :

مواد شیمیائی معمول در تصفیه آب عبارتند از هیدراکسید کلسیم ،سولفات ،فرو، هیپوکلریت سدیک که در فعل و انفعلاتی بشرح زیر عمل می نماید :

Ocl- Hocl  Naocl

Ca(oH)2+Ca(Hco­3)22Caco3+2H2-o

2Ca(oH)2+ mg(Hco3)2Mg(oH)2+2cAco3+2H2o

Feso4+Ca(oH)2 fe(oH)2+Caso4

بدینوسیله با خارج کردن یون بی کربنات ها و رسوب مواد غیرمحلول نظیر کربنات کلسیم ، هیدراکسیدآهن ، قلیائیات تقلیل پیدا می کند .

سیستم تصفیه آب شامل پنج مرحله بشرح زیر است :

الف: تصفیه شیمیائی – آب تصفیه نشده وارد ناتکهائی با ظرفیت 54000 گالن می شود . در این تانکها مواد شیمیائی مورد لزوم برای منعقد کردن و رسوب دادن مواد آلی و غیره اضافه شده و سپس به وسایل مکانیکی بطور کامل با آب مخلوط می شوند .

برای رسوب دادن مواد در آب PH معینی لازم است . اگر از سولفات آلومینیم استفاده شود PH بایستی 5/7-5/6 و اگر از سولفات آهن استفاده گردد PH بایستی حدود 10 باشد . برای کنترل PH می توان مقدار آهک را کم یا زیاد کرد .

در این تانک کلر نیز اضافه می شود . مقدار کلر مصرف شده بایستی به حدی باشد که مقدار آن در آب تصفیه شده قبل از تانک کربن فعال بیش از 10-8 ریال قسمت در میلیون نباشد .

در این تانکها رسوبات بوسیله فیلترهائی متعدد جذب شده و آب نسبتاً تصفیه شده خارج می گردد . فیلترها پس از یک هفته مصرف دوباره شستشو شده و رسوبات آنها خارج می گردد و سپس برای مصرف مجدد آماده می شوند .

ب : صافی ماسه ای – آب خروجی از شتاباننده در دو قسمت که هر کدام با سرعت 128 گالن در دقیقه است از صافی ماسه ای عبور می کند . مواد معلق بسیار کوچک که توسط تانکهای رسوب گرفته نشده اند در این فیلترها جذب می شوند.

این فلیترها علاوه بر جذب مواد معلق مقدار اسیدیته آب را نیز کاهش می دهند این فلیتر تشکیل شده از تانک استوانه ای که در آن لایه های متعدد ماسه به اندازه های مختلف قرار دارند .روی قسمت فوقانی لایه های ماسه یک لایه کالیست به قطر 60 سانتی متر قرار دارد : ماسه ها روزانه شستشو می شوند تا موادی که در ان جمع شده خارج گردند .

پ : تانک ذخیره – آب کلر زده و نسبتاً تصفیه شده به گالن های 22000 لیتری رسیده و ذخیره می گردند .

ت : صافی کربن فعال – هنگامی که اب تصفیه شده مورد نیاز برای فرآیند باشد از تانک ذخیره ، طی دو جریان که هر کدام با فشار حدود 40 پاند بر اینچ مربع به تانکها کربن فعال پمپ می گردد . در این تانک نیز لایه های ماسه به اندازه مختلف وجود دارد که روی آنها یک لایه کربن فعال به قطر 60 سانتی متر قرار گرفته است .

در این قسمت تمام موادی که باعث بو و مزه ناپسند می شوند و همچنین کلر باقیمانده جذب می گردند . فیلتر کردن فعال بایستی هفته ای یکبار شسته شود اما اگر ناخالصی آب زیاد باشد فاصله شستن را بایستی کم کرد . ابی که از تانک کردن فعال خارج می شود نبایستی بیش از 1/0 قسمت در میلیون کلر آزاد و 80 قسمت در میلیون مواد قلیائی باشد .

ث : صافی شفاف کننده – آبی که از تانک کردن فعال خارج می شود ، به تانکهائی می رسد که صافی ها از جنس پارچه و یا کاغذ می باشد . در این مرحله ذرات ریز از آن جمله ذرات کربن که ممکن است در مرحله قبل وارد جریان آب شده باشد حذف می گردند . این آب مستقیماً به خط فرآیند می رود که با شربت مخلوط و سپس گازدار و بالاخره به پرکن برسد 

شامل 31 صفحه فایل WORD قابل ویرایش



خرید و دانلود دانلود مقاله روش تولید نوشابه شرکت زمزم