تحقیق سبک های‌ مدیریتی در سازمان های‌ تحقیق‌ و توسعه

تحقیق سبک های‌ مدیریتی در سازمان های‌ تحقیق‌ و توسعه

مقدمه

‌‌هدف‌ از این‌ مقاله‌ فهم‌ این‌ مطلب‌ است‌ که‌ آیا در سازماندهی‌ و مدیریت‌ فعالیتهای‌ "تحقیق‌ و توسعه" شیوه‌های‌ متفاوتی‌ وجود دارد؟ هم‌ از منظر علم‌ مدیریت‌ (راسل‌ و دیگران، 1991) و هم‌ از دیدگاه‌ سازمانی‌ (توئیس‌ 1987) این‌ موضوع‌ مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ است.

 ‌اما این‌ مطالعات‌ "تحقیق‌ و توسعه" را همچون‌ نوعی‌ "جعبة‌ سیاه" تلقی‌ کرده‌اند، یعنی‌ تمرکز این‌ مطالعات‌ بر آن‌ دسته‌ از فعالیتهای‌ سازمانها و شرکتها قرار داشته‌ است‌ که‌ به‌ توسعة‌ فناوریها و محصولات‌ جدید اختصاص‌ یافته‌اند.‌ ‌موارد دیگری‌ از مطالعات‌ تحقیق‌ و توسعه‌ به‌ سهم‌ و نقش‌ مخارج‌ کل‌ «تحقیق‌ و توسعه» کلان‌ در رشد اقتصادی‌ کشورها پرداخته‌اند. گل‌ورم‌ در یک‌ مطالعة‌ بین‌المللی‌ نمونه‌ای‌ متشکل‌ از 52 کشور در حال‌ توسعه‌ و 18 کشور توسعه‌یافته‌ را برگزیده‌اند و نقش‌ بارز مخارج‌ "تحقیق‌ و توسعه" بر رشد اقتصادی‌ را به‌ تأیید رسانیده‌اند. مطالعة‌ آنها مؤ‌ید این‌ امر است‌ که‌ مخارج‌ تحقیقات‌ تأثیر بیشتری‌ در رشد اقتصادی‌ کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ داشته‌ و دارند.

 آخرین‌ بررسی های‌ علمی‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ در سطح‌ سازمانی، فعالیتهای‌ تحقیقاتی‌ باید از فعالیتهای‌ توسعه‌ای‌ تفکیک‌ شوند و این‌ تجربه‌ای‌ است‌ که‌ در سطح‌ صنایع‌ به‌ کار گرفته‌ شده‌ است.

نقش‌ تحقیق‌ در حوزة‌ سازمانهای‌ گوناگون‌ به‌ طرز متفاوتی‌ تعریف‌ می‌شود. مثلاً‌ جنرال‌ الکتریک‌ در هر یک‌ از سه‌ حوزة‌ اصلی‌ کار خود یعنی‌ موتور هواپیما، تأمین‌ روشنایی‌ و موتورها، نقش های‌ گوناگونی‌ را به‌ بخش‌ تحقیقات‌ خود واگذار کرده‌ است.

سبک های‌ سازمانی‌ و مدیریت‌

در این‌ بخش‌ براساس‌ نتایج‌ حاصله‌ از تحقیق‌ تجربی، برای‌ هر نوع‌ از انواع فرآیند تحقیق‌ و توسعه‌ (طرح‌ غالب، علمی‌ و فناوری‌ سطح‌ بالا)، ماهیت‌ فعالیتهای‌ تحقیق‌ و توسعه‌ تشریح‌ می‌شود و مفاهیم‌ فناوری، سازماندهی‌ و روش‌ مدیریتی از لحاظ‌ مدیریت‌ راهبردی‌ مورد بحث‌ و بررسی‌ قرار می‌گیرد.

عوامل مؤثر در بروز حوادث

عوامل مؤثر در بروز حوادث شغلی، شامل سابقه اجتماعی، عوامل محیطی، صفات شخصی (سرسختی، عصبانیت، عجله و بی باکی)، شرایط ناایمن، عمل ناایمن، اشتباه فردی، ضعف مدیریت، میزان تحصیلات و استفاده نکردن یا استفاده نامناسب از وسایل حفاظت فردی و خط مشی مدیریت است. از اعمال ناایمن می‌توان به مواردی مانند کار بدون مجوز، استفاده از ابزار معیوب، عدم توجه به اخطارها، عدم استفاده از وسائل حفاظت فردی، سرعت زیاد ماشین آلات، بلندکردن غلط بار، شوخی و تعمیر ماشین حین حرکت، می‌توان نام برد.

از میان شرایط ناایمن هم می‌توان به مواردی نظیر بی دقتی در کار با مواد خطرناک، وجود ابزار و دستگاه‌های معیوب، بی نظمی در کار، فقدان علایم هشدار دهنده در محیط کار، صدای زیاد، روشنایی کم، فقدان تهویه و فقدان وسایل خاموش کننده حریق اشاره کرد.

در میان عوامل فردی مؤثر در بروز حوادث هم، می‌توان به میزان تحصیلات، انگیزش، توانایی، مهارت، وضعیت جسمی و روحی، زمان عکس العمل نسبت به حادثه و آگاهی ایمنی فرد اشاره کرد و درنهایت در بین عوامل محیطی مؤثر در بروز این حوادث، می‌توان از مواردی نظیر حرارت، رطوبت، سرما، فشار، صدا، نور، طبیعت کار، کار در ارتفاع، لغزندگی کف کارگاه، پستی و بلندی کف کارگاه نام برد.

مهم ترین شاخص‌های رایج در بررسی حوادث شغلی، شامل ضریب تکرار، ضریب شیوع و ضریب شدت است. در محاسبات هر فوت و ازکارافتادگی برابر با 7500 روز از دست رفته (سازمان بین المللی کار)، هر فوت و از کارافتادگی 6000 روز قطع بازو از بالای آرنج 4500 روز، قطع ران از بالای زانو 4500 روز، کوری کامل دو چشم 6000 روز و کری کامل دو گوش 1750 روز از دست رفته محاسبه می‌شوند.

مهم ترین دلیل بررسی حوادث ناشی از کار و جمع آوری اطلاعات مربوط به آنها پی بردن به برنامه ها و راه‌های لازم جهت جلوگیری از وقوع مجدد آنها است.

در ایران نیز کلیه کارفرمایان موظف به ارسال فرم گزارش حوادث شغلی به اداره‌های تامین اجتماعی و کار هستند.


 فرمت فایل word

تعداد صفحات 40

 

فهرست مطالب                                                                                         

سبک های‌ مدیریتی در سازمان های‌ تحقیق‌ و توسعه. 1
مقدمه. 1
فرایند فعالیت‌های‌ تحقیق‌ و توسعه‌. 2
نوع‌ فرآیند تحقیق‌ و توسعه‌. 3
سبک های‌ سازمانی‌ و مدیریت‌... 4
طرح‌ غالب‌... 4
سازمان‌.. 5
الگوی‌ علمی‌.. 5
فناوری‌ پیشرفته‌. 7
برنامه ریزی آموزشی.. 7
تعامل برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و طراحی آموزشی.. 9
ارزشیابی آموزشی.. 12
رویکردهای ارزشیابی آموزش.... 12
ضرورت ارزشیابی آموزشی.. 14
آسیب شناسی مطالعه در دانش آموزان و شیوه‌های کنترل آن.. 15
جامعه شناسی.. 16
اصول عمومی حسابداری.. 21
اصول بنیادی و مفاهیم حسابداری.. 22
طبقه بندی مفاهیم عمومی حسابداری.. 22
خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمانها 24
تفاوت خلاقیت و نوآوری.. 24
فرآیند خلاقیت و نوآوری.. 27
تکنیک‌های خلاقیت و نوآوری.. 27
شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری.. 28
ویژگی های افراد خلاق و نوآور 29
خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمان ها 30
نقش مدیران آموزشی در پرورش تفکر خلاق.. 31
حوادث ناشی از کار، واقعیت ها و راهبردها 32
عوامل مؤثر در بروز حوادث... 34

 

منابع.. 35

 



خرید و دانلود تحقیق سبک های‌ مدیریتی در سازمان های‌ تحقیق‌ و توسعه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.